LogoBook en tid nu
Chokbølgebehandling

Chokbølgebehandling til overbelastningsskader

Teknik:

Vi har, siden 2007, kunnet tilbyde Chokbølgebehandling (ESWT) for en række overbelastningsskader. Vi bruger moderne, avanceret udstyr, som indbefatter både tryk- og chokbølgebehandling. Hver for sig giver disse to metoder fine resultater på ovennævnte problemer, men i kombination har de exceptionel effekt. Teknologien i behandlingen stammer fra nyrestensknuseren. Elektromagnetisk energi genereres og sendes ind i vævet i en dybde svarende til det beskadigede væv. Teori bag behandlingen: Tryk- og Chokbølgerne stimulerer blodcirkulationen, og det er således påvist, at de kan udløse nydannelse af blodkar. Bølgerne nedsætter smerteoplevelsen og medvirker til at bryde ”den onde cirkel” af smerte-spænding-smerte. Hæmmende og smertende forkalkninger nedbrydes. Endelig sprænges stive, degenererede celler, hvorved en ophelingsproces sættes i gang. Afhængig af skadesområde og -art suppleres behandlingen med aflastning, indlæg, genoptræning m.m.

Resultater:

Behandlingen er udbredt i flere lande og der foreligger en række opgørelser, som viser positive resultater i 70-90% af tilfældene i ovennævnte kategorier. Det skal her bemærkes, at mange af disse patienter, havde før behandling med ESWT prøvet andre metoder uden resultat. Som et ekstra plus: Metoden er bivirkningsfri. De eneste kendte forbigående bivirkninger er rødme, hævelse og let forøget ømhed i 2-3 dage efter den indledende behandling. Baggrundsmateriale kan findes på: www.shockwavetherapy.ca/about_eswt.htm

Behandlingsforløbet:

Behandlingen udføres af kiropraktor Bjarne Halvorsen. Ofte vil man forinden være undersøgt hos anden behandler; men der udføres altid en ny og grundig undersøgelse inden behandlingen starter. Behandlingen varer ca. 20 min.Der lægges et tykt lag gel på huden, hvorefter apparatets bløde sonde placeres over det beskadigede område. Under behandlingen kan man mærke små slag eller bølger ned i vævet. I starten af behandlingen er der oftest smerter, som gradvist aftager. Efter behandlingen kan man bevæge sig rundt som før. Det tilrådes dog, at man ikke opsøger smertegivende aktiviteter efter hver behandling. Opfølgende behandling nødvendig efter en uge. Er der ikke tydelige positive ændringer efter 3 behandlinger, tager vi en grundig snak om patientens videre muligheder. Link: www.fitpartner.dk/Microsites/?siteid=1